Tuesday, August 3, 2010

La Promesse de l'ange - Frédéric Lenoir


  • French
  • July 29 - August 2
  • 628 pages
  • Dansk titel: Ikke oversat
På vej hjem fra sommerferien læste jeg én af Frédéric Lenoirs romaner, og blev lidt fanget af hans historiske og filosofiske viden - uden at være voldsomt imponeret over hans talenter som romanforfatter. Alligevel faldt jeg for firistelsen - og da Mont Saint Michel er et sted, jeg holder meget af og kender ret indgående - så var det nærliggende at læse denne roman.
Historien foregår nemlig på det berømte klosterbjerg i Normandiet i perioden umiddelbart efter, at de endelig fik deres frihed fra Bretagne - den historie kender enhver franskmand jo... men det er en periode, som er svær at skrive om på grund af de tusinde år, der adskiller den fra nutiden. Meget dokumentation er desværre forsvundet under revolutionen; og det er selvfølgelig til forfatterens fordel - der kan frit broderes, som der jo trods alt skal i en roman.
Romanen skifter mellem starten af det 11. århundrede og begyndelsen af det nye årtusinde; en ung arkæolog oplever nogle voldsomme drømme om ærkeenglen Michael, en hovedløs munk, hængte munke og andet i den stil. Hun er specialist i Cluny-klosteret og middelalderen, men får manipuleret sig ind som udgravningsansvarlig på en udgravning på Mont St. Michel. Samtidig får vi historien om middelaldermunken Roman og hans kvaler, da han bliver forelsket i en ung pige - som tilmed nedstammer fra druiderne og er en slags kvaksalver.
Det hele løber parallelt, hvor Lenoir bruger sin fantastiske bibelske viden koblet sammen med lokale legender om bjerget og kelterne. Man kan dog bebrejde ham, at han genfortæller dem lige lovligt mange gange i løbet af de mange sider. Helt så omfattende havde det ikke behøvet være - men hvis man læser den slags bøger uden at kende forskel på en rundbue og en spidsbue fx, så kræver det nok den slags papudskæring!
Plottet er ikke revolutionerende - og hovedpersonen, den unge arkæolog Johanna, er en direkte usympatisk person. Måske er det grunden til, at forfatteren afslutter romanen med hende i koma efter et trafikuheld? Hun inspirerer ingen positive ting - som en person, der udelukkende lever for sine middelaldersten uden sans for levende personer; sikkert et karaktertræk mange videnskabsfolk lider af - men det står skarpt i kontrast til forfatterens filosofiske natur.
Jeg er stadig meget imponeret over hans enorme viden og evne til at analysere og drage paralleller og fortolkninger - men jeg tror, at jeg vil få mere fornøjelse af at læse hans faglige videnskabelige værker.
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Je n'ai pu résister à la tentation après le premier roman lu de Frédéric Lenoir il y a peu. Quoique pas emballée par ses talents d'auteur de romans, j'ai apprécié sa connaissance énorme de la réligion, de la philosophie et de l'histoire et ses capacités à lier ces différents éléments et en tirer des conclusions.

En même temps on ne peut pas ne pas être impressionnée par un monument comme le Mont St. Michel et son passé, et c'est un endroit captivant si on y va hors saison touristique. Ce roman se passe quasiment entièrement sur la fameuse montagne mythique - en partie au début du XIème siècle et en partie de nos temps; en alternance pour se mélanger vers la fin du roman.
Johanna est une jeune archéologue qui a du mal à vivre avec les humains; elle préfère de loin ses vieilles pierres et quand elle a de plus en plus souvent des rêves étranges de moines décapités, noyés qui la hantent, elle décide de trouver la cause de cet énigme - persuadée qu'elle a été choisie pour résoudre le mystère.
Parallèllement nous lisons l'histoire du moine mediéval, Roman, qui tombe amoureuse de Moïra - une guérisseuse celte descendant des druides. Amour impossible évidemment - et elle sera sacrifiée en subissant des tortures des quatre éléments. Roman meurt quarante ans après mais son âme erre entre les deux mondes à cause de son incapacité à choisir entre sa réligion et cette jeune femme. Il arrive néanmoins à cacher que sous une chapelle sous-terraine de la montagne se cache une grotte appartenant aux druides avec leurs autels - et qu'il faut à tout prix empêcher quiconque d'y toucher.
Pendant les centaines d'années qu'il erre avant de trouver Johanna, il surveille ce crypte et à chaque fois dans l'histoire qu'on a voulu y creuser les personnes sont mortes des morts atroces et ressemblant à la torture des quatre éléments de Moïra. Johanne veut évidemment y toucher en tant qu'archéologue - et c'est tout une chasse au meurtrier qui commence alors. Roman n'est pas le méchant - mais Johanna n'est pas une héroïne sympathique; elle est même desagréable, manquant de respect et d'empathie pour tout et tout le monde. Peut-être est-ce pour ça que Lenoir la laisse en coma à la fin du roman? Même comme auteur il n'a pu créer un personnage qu'il apprécie lui-même?
Il y a des parties tout à fait intéressantes dans l'histoire; malheureusement il y a aussi énormement de répétitions - les légendes du Mont reviennent sans cesse ainsi que des explications sur les arcs, les voutes etc. du Moyen Age. Evidemment nécessaire si on le lit sans connaitre la différence entre un arc plein cintre et un arc brisé... mais sinon cela devient un peu énervant à la fin. Il aurait pu gagner cent pages à mon avis!
Mais je ne mets pas en doute ses capacités et ses connaissances dans les domaines qu'il décrit - je pense néanmoins que je serais mieux servie en lisant ses oeuvres scientifiques!

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